REGULAMENTE GENERALE


Regulamente Generale

Art.1 La concursurile de zbor desfasurate in conditiile prezentului regulament poate participa orice crescator care are platita cotizatia la zi.
Art.2 O etapa de concurs se va desfasura pe durata a 4 zile, acestea insemnand cele doua weekend-uri disponibile fiecarei etape.
Art.3 Arbitrii vor fi delegati de catre club cu minim 3 zile inainte de inceperea etapei.
Art.4 Arbitrii pot fi membri ai clubului sau persoane agreate de catre club.
Art.5 In momentul in care clubul deleaga arbitrii, concurentii sunt obligati sa-i contacteze pe acestia pentru a le comunica ora la care trebie sa se prezinte la arbitraj. In cazul in care concurentul nu contacteaza arbitrul/arbitrii delegat/i, etapa se anuleaza.
Art.6 Fiecare concurent are obligatia sa presteze un numar de arbitraje egal cu cele primite. In cazul impsibilitatii prestarii arbitrajelor, concurentul va fi obligat sa suporte o taza stabilita de club.
Art.7 Concurentul are obligatia sa puna la dispozitia arbitrului toate cele necesare desfasurarii etapei in bune conditii.
Art.8 Concurentul are obligatia de a nu distrage atentia arbitrului si de a nu influenta deciziile acestora.
Art.9 Concurentul are obligatia de a nu permite sau influenta stolul de pasari lansat.
Art.10 Arbitrii au bligatia de a fi corecti si impartiali si de a avea la dispozitie regulamentul de zbor, pentru a-l consulta in caz de necesitate.
Art.11 Arbitrii nu au voie sa paraseasca locul desfasurarii concursului pe toata durata acestuia. Ei vor consemna in foaia de arbitraj toate situatiile aparute in timpul concursului corect si fara stersaturi.
Art.12 Clubul poate delega un arbitru controlor pe care concurentul are obligatia de a-l primi si care va verifica si nota in foaia de arbitraj corectitudinea zborului in momentul respectiv.
Art.13 Stolul de concurs trebuie sa fie alcatuit numai din porumbei care apartin aceleasi rase.
Art.14 Toti porumbeii din lotul de concurs trebuie sa aiba inele inchise si care nu se pot scoate de pe picior. La concursurile de tineret, inelele trebuie sa fie din anul respectiv.
Art.15 Arbitrii au obligatia de a verifica seriile inelelor atat la inceperea, cat si la incheierea concursului.
Art.16 Stolul de concurs la etapele cu porumbei maturi poate contine un numar nelimitat de porumbei tineri.
Art.17 Stolul de concurs la etapele cu porumbei tineri trebuie sa contina numai porumbei din anul in curs.
Art.18 Intr-un sezon, un porumbel poate zbura decat pentru un singur concurent. Folosirea unui porumbel care a mai zburat pentru alt concurent, va duce la descalificarea stolului.
Art. 19 Ora de start se va stabili de catre concurent.
Art. 20 In caz de conditii meteo nefavorabile, un zbor se poate reprograma in cel de-al doilea weekend al etapei. Daca nici in cel de-al doilea weekend nu se pate efectua  zborul, etapa se considera pierduta. Exceptie: in caz de forta majora, de comun acord intre concurenti, etapa se poate reprograma la o data stabilita la intelegere intre participanti.
 Art. 21 Arbitrii au obligatia de a se prezenta la adresa indicata de concurent cu cel putin 30 minute inainte de ora de start.
Art.22 Amanarea orei de start fara motive intemeiate, duce la pierderea etapei respective.
Art.23 Cronometru se porneste in momentul inaltarii stolului. Din acest moment, concursul continua indiferent de conditiile meteo sau alte situatii.
Art.24 Concurentul poate influenta stolul pe parcursul a 5 minute de la lansare. Influentarea stolului dupa aceste 5 minute duce la anularea etapei respective.
Art.25 . In timpul zborului se vor aprecia 4 paliere de inaltime, dupa cum urmeaza:
a.    Zborul de joasa/mica inaltime, se considera pana in momentul in care nu se mai pot abserva culorile pasarilor;
b.    Zborul de medie inaltime, se considera din momentul in care nu se mai pot observa culorile pasarilor si pana in momentul cand miscarile aripilor se disting cu greutate;
c.     Zborul de mare inaltime incepe cand miscarile aripilor se disting cu dificultate si inceteaza cand porumbeii se vad asemenea unor puncte;
d.    Zborul de „puncte si disparitie” incepe in momentul in care porumbeii care fac parte din stolul majoritar, se vad cu ochiul liber, de marimea unui punct, realizat prin punerea perpendiculara a varfului unui pix pe coala alba de hartie.
Art.26 Nu se ia in considerare inaltimea de „puncte si disparitie” daca se constata ceata sau nori la joasa altitudine.
Art.27 Aprecierea palierelor de inaltime se face cu ochiul liber, fara folosirea mijloacelor optice, exceptie facand ochelarii de soare sau vedere.
Art.28 Palierele de inaltime vor fi apreciate numai cand stolul se afla deasupra locului de lansare. Daca stolul se deplaseaza in lateral pe un anumit palier de inaltime si apare pe alt palier, punctele vor fi acordate astfel: 50% din timpul in care stolul a disparut va fi punctat pentru palierul initial, iar 50% din timp pe palierul pe care a aparut stolul. Aceste evenimente se vor mentiona in fisa de arbitraj.
Art.29 Daca in timpul zborului stolul se fragmenteaza, se va arbitra stolul care contine un numar mai mare de porumbei. Daca sunt stoluri care contin acelasi numar de porumbei, se va arbitra stolul care zboara mai jos.
Art.30 In cazul in care concurentul decide sa intrerupa zborul, arbitrul va nota in foaia de arbitraj evolutia zborului pana in acel moment.
Art.31 Terminarea zborului se considera atunci cand au coborat 50%+1 din stol, la solicitarea concurentului sau la descalificare.
Art.32 Concursul se incheie dupa ce arbitrul verifica seriile de la inele.
Art.33 In caz de neprezentare a porumbeilor pentru verificare sau daca se constata ca seriile inelelor nu corespund cu seriile din fisa de arbitraj, stolul este descalificat.
Art.34 Fisa de arbitraj si ciorna se vor completa in dublu exemplar, cate unul ramanand la concurent.
Art.35 Aprecierile si punctajul se vor face initial pe ciorna, urmand ca ulterior sa fie trecute pe fisa de zbor. O fisa de zbor si o ciorna se vor preda arbitrului.
Art.36 Arbitrii vor parasi locul concursului numai dupa terminarea acestuia si dupa completarea si semnarea fiselor de zbor.
Art.37 Concurentii au obligatia de a transmite catre omologator fisa de arbitraj si ciorna in maxim doua zile de la desfasurarea zborului. Fi sa va fi transmisa catre omologator de arbitrul delegat. Trimiterea rezultatelor cu intarziere duce la anularea acelei etape.
Art.38 In cazul in care un concurent este nemultumit de prestatia unui arbitru si reclama acest lucru in maxim 5 zile de la etapa, respectivul arbitru il mai poate arbitra pe acel concurent numai in prezenta unui al doilea arbitru. Daca si in aceasta situatie concurentul este nemultumit de prestatie si cel de-al doilea arbitru confirma nemultumirea, concurentul poate refuza acel arbitru pe viitor.
Art.39 Omologatorul are obligatia de a verifica corectitudinea celor notate in fise si de a intocmi clasamentele in maxim 10 zile de la ultima zi a etapei.
Art.40 In maxim 5 zile de la publicarea rezultatelor, concurentii au obligatia de a verifica rezultatele publicate si sa transmita omologatorilor eventualele greseli. Orice sesizare dupa aceste 5 zile nu este luata in considerare.
Art.41 Orice situatie neprevazuta in articolele acestui regulament va fi rezolvata printr-o decizie a comisiei de disciplina sau a conducerii clubului.
Art. 42 In cazul decalarii etapelor de zbor fata de calendarul stabilit la inceputul anului, concurentii care isi exprima dorinta, pot zbura pe calendarul initial.
Art.43 Participantii care au crescatoriile la aceeasi adresa sau invecinate, pot participa la competitie in aceeasi zi cu conditiile ca diferenta intre lansari sa fie de minim 15-30 minute, iar arbitrii sa poata diferentia stolurile intre ele.
Art.44 Participantii au obligatia sa-si exprime dorinta de a concura cu minim 5 zile inainte de etapa. In caz contrar, etapa se considera pierduta.

Probleme tehnice care duc la buna desfasurare a consursurilor
1.    Anuntarea intentiei de a zbura etapa care urmeaza.
2.    Intrunirea comisiei si desemnarea arbitrilor si a responsabilului tehnic in ziua de marti, cu 4 zile inainte de etapa din calendarul competitional  cu scopul de a desemna arbitrii.
3.    Stabilirea unui arbitru controlor in cadrul fiecarei etape. Acesta are rolul de a verifica corectitudinea arbitrilor desemnati.
4.    Comunicarea listei cu concurenti si arbitrii pe site-ul asociatiei cu 3 zile inainte de startul etapei.
5.    Obligativitatea arbitrului de a depune fisa de zbor la responsabilul tehnic dupa terminarea zborului, in ziua respectiva.
6.    In termen de 5 zile de la efectuarea zborului, fisele de zbor trebuie scanate si trimise catre omologator, de catre responsabilul tehnic sau de fiecare crescator in parte.
7.    Concurentul trebuie sa asigure arbitrului/ilor conditii bune pentru a desfasura arbitrajul, fara a-i fi lezate intergitatea corporala si mentala.
Daca persoanele din anturajul concurentului (vecini, prieteni etc.) ii aduc insulte arbitrului sau il agreseaza fizic, in acel moment arbitrul va anunta responsabilul tehnic, presedintele si arbitrul controlor, apoi va inchide fisa de zbor si va parasi domiciliul concurentului. Arbitrul va face un proces verbal cu declaratiile martorilor si se va inainta comisiei de disciplina, care va lua o decizie pe care o va aduce la cunostinta celor implicati.
8.    Orice invitat poate asista la zbor, dar nu are dreptul sa influenteze deciziile arbitrului. Arbitrul este suveran.
Daca arbitrul solicita, concurentul are obligatia sa le ceara celor prezenti sa stea la o distanta de cel putin 10m (sau mai putin acolo unde locul nu permite) de arbitru si sa mentina linistea.
In caz contrar, arbitrul va anunta responsabilul tehnic, presedintele si arbitrul controlor, acestia avand obliugatia de a solutiona plangerea.
9.    In situatii in care, concurentul asigura conditii optime pentru desfasurarea etapei, dar considera ca arbitrul face greseli de arbitraj ce duc la vicierea rezultatului, acesta va anunta responsabilul tehnic, presedintele si arbitrul controlor, acestia avand obligatia de a solutiona plangerea. Pe viitor, concurentul are dreptul de a refuza arbitrul care crede ca i-a viciat rezultatul.
10.                       La concurentii care au domiciliul la o distanta mai mica de 15 km de locul desfasurarii concursului, arbitrul va fi cel care trebuie sa-si asigure transportul dus-intors.
Concurentii care domiciliaza la distante de peste 15 km de locul desfasurarii concursului, au obligatia sa suporte transportul arbitrului sau sa cada la o intelegere cu el in ceea ce priveste reciprocitatea arbitrajelor.
Sanctiuni
Pentru nerespectarea prevederilor regulamentului de zbor si Regulamentului de Ordine Interioara a asociatiei, precum si pentru savarsirea de abateri de la disciplina si etica sportiva, membrilor asociatiei li se pot aplica urmatoarele:
A. Mustrarea scrisa;
B. Suspendarea temporara;
C.  Excluderea;
A. Mustrarea scrisa se aplica in urmatoarele cazuri:
     1. Pentru incalcarea regulamentului de zbor si regulamentului de ordine interioara.
     2. Membrilor clubului ce au un comportament necivilizat, aduc insulte colegilor, calomniaza, provoaca scandal, tulbura buna desfasurare a activitatii clubului.
     3. Membrilor care se prezinta in stare de ebrietate, care sunt delegati ca arbitri de zbor sau arbitri controlori.
     4. Membrilor care se retrag voit de la datoria in arbitraje.
B. Suspendarea temporara se aplica:
     1. Membrilor care au primit doua mustrari scrise.
     2. Pentru fapte care duc la obtinerea in concurs a unor rezultate neregulamentare.
     3. Arbitrilor care au fost delegati si nu s-au prezentat la concurent si arbitrilor care parasesc arbitrajul inaintea terminarii concursului.
     4. Arbitrilor care in timpul concursului sunt in stare de ebrietate.
C. Excluderea se aplica in urmatoarele cazuri:
     1. Membrilor care incearca in mod repetat sa obtina rezultate neregulamentare sau favorizeaza alti membrii la obtinerea de rezultate neregulamentare.
     2. Folosesc numele asociatiei in interes personal, iar faptele acestora lor aduc prejudicii clubului.
     3. Membrilor asociatiei care nu au achitat taxele pentru anul in curs.
     4. Membrilor care au primit a doua suspendare temporara.
     5. Mustrarea scrisa si suspendarea se aplica de conducerea grupei de zbor si se aduce la cunostinta conducerii.
     6. Excluderea se hotaraste in adunarea generala a grupei de zbor cu majoritate de voturi si se aduce la cunostinta conducerii.
     7. In toate cazurile, sanctiunile se solutioneaza in prezenta membrului sanctionat, iar daca nu raspunde chemarii, in absenta acestuia.
     8. Toate sanctiunile se comunica in scris, atat membrului, cat si conducerii clubului.

Contestatii
Membrii clubului sanctionati pot depune contestatii in urmatoarele cazuri:
a)   Daca sunt nemultumiti de felul in care au fost arbitrati;
b)  Daca sunt nemultumiti de sanctiunile aplicate de conducerea grupei de zbor sau comisia de disciplina;
c)   Contestatia se preda responsabilului grupei de zbor si se analizeaza de catre conducerea grupei de zbor, in prezenta reclamantului;
d)  Depunerea contestatiilor se face in termen de 24 ore de la terminarea etapei respectivesau primirea sanctiunii scrise.

Descalificari
              Descalificarea reprezinta neincluderea lotului de zbor in clasamentul etapei si se impune in urmatoarele situatii:
a)   Cand porumbeii nu pot si ridicati in 5 minute de la startul concursului;
b)  Cand stolul aflat in concurs a fost pierdut datorita conditiilor atmosferice;
c)   Cand concurentul influenteaza in mod intentionat rezultatul concursului prin diferite mijloace in scopul prelungirii duratei de zbor;
d)  Daca concurentul, din motive personale, solicita arbitrului intreruperea concursului;
e)   Daca la etapele de tineret se constata ca s-au folosit porumbei maturi;
f)    Daca fisele de zbor nu sunt prezentate responsabilului tehnic al grupului de zbor in ziua terminarii concursului.

Comentarii